Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 60 Next Page
Page Background

10 REFERANS EK‹M/KASIM 2014

fiark’da, Bat›l› güçlerin bazen terör örgütleri, bazen de

kendi himmetleriyle ayakta duran iktidarlarla olan iliflki-

leri; kedinin eninde sonunda tepeleyece¤i fare için dü-

flündü¤ünden daha farkl› bir “oyun” de¤ildir.

Almanya’daki Müslümanlarda da ortak kanaat, özellikle

popüler baz› Selefilerin Alman istihbarat›n›n adam› ol-

du¤u yönündedir. Geliflmelere uluslararas› boyutta ba-

k›ld›¤›nda; yine akl-› selim her müslüman, bugün ‹slâm

ad›na kafa kesen, insanlar› topluca kurfluna dizen bu

vahfli ve yabani yarat›klar›n arkas›nda karanl›k güçler

oldu¤una inanmaktad›r. Kedi, nas›l k›rm›z›çizgiyi aflma-

ya kalk›flan fareye haddini bildiriyorsa, Bat›l› güçler de,

iktisadî menfaatlerine ve kendi vatandafllar›na zarar gel-

me¤e bafllay›nca, sözkonusu teröristlere karfl› sald›r› ha-

rekât› bafllatt›lar. E. Canetti; “fiiddete zaman tan›n›rsa,

güce dönüflür” diyor. Düne kadar çok dar alanlarda flid-

detini gösterebilen terör gruplar›, belli bir zaman sonra,

Irak’tan Suriye’ye uzanan alanda “bölgesel güç”e dönüfl-

tü. flimdi sahnelenen oyuna, “küresel güç bölgesel güce

karfl›”, ad›n› verebiliriz.

KÜLTÜREL YOZLAfiMANIN

KISKACINDAK‹ NES‹LLER

Büyük çapta Vahabili¤in etkisi alt›ndaki bugünkü Se-

lefilik anlay›fl›, “köktendincilik” veya “fundamentalizm”

olarak kullan›lan kavramlarla paralellik arz ediyor. Böy-

lesi din anlay›fl›, bir milletin geçmifline ait, neredeyse, bü-

tün kültürel de¤erleri “haram” sayar. Zaten kendi

kökkültürüyle aras›ndaki ba¤lar›n giderek zay›flad›¤›

yeni kuflak Avrupa Türkleri aras›nda da art›k bin y›ldan

beri milletimizle özdeflleflmifl kültürel de¤erlerimizin

birço¤una dudak bükenlerin veya “haram” diyenlerin

say›s› giderek art›yor. Çünkü millî kültürün doldurama-

d›¤› bofllu¤u, her türlü kültürel zenginlikten yoksun b›-

rak›lm›fl, yal›n, kaba ve ideolojik mahiyet tafl›yan bir din

anlay›fl› doldurur. “Kültürel yozlaflmay› kabullenerek,

buradan kendine evrensellik pay› ç›karanlar için funda-

mentalizm, küreselleflmeye uyan en iyi dindarl›k fleklidir

(10)

”. Avrupa’da yetiflen nesillerin dünyas›nda dil, tarih,

edebiyat, musîki ve töre gibi ögelerden oluflan millî kül-

türün giderek zay›flamas›, onlardaki din alg›lamas›n›

çok uç noktalara tafl›r. Olivier Roy, bu de¤iflimi; “Bugün

itibariyle dindar›n de¤ifliminde iki fenomen anahtar rolü

oynuyor: Co¤rafyadan kopufl ve kültürel yozlaflma

(11)

fleklinde izah ediyor.

Bir daha alt›n› çizerek söylememiz gerekir ki; kültürel

yozlaflma, anadilin geri plana itilmesiyle bafllar. Çünkü

öncelikli olarak konuflulan dille birlikte, o kültüre ait de-

¤er yarg›lar› ve oturmufl kavramlara da, gayriihtiyari,

kökkültüründekilerin yerini alarak öncelik kazanm›fl o-

lacak.

Anavatanda kültürel yozlaflma, baflka kültüre duyu-

lan hayranl›¤›n neticesi olarak tezahür etmesine karfl›l›k,

Göçmen Türk’ün kendi de¤erlerini yerli topluma karfl›

muhafaza etti¤ini zannetti¤i bir zamanda dekültürasyon

süreci bafllar. Bu süreç, ilerleyen zaman içinde de¤er yar-

g›lar›n›n kayb›na, kar›fl›kl›¤›na veya bask›n/hâkim kül-

türün ölçülerine göre alg›lanmas›na yol açar. Birinci ve

ikinci neslin anavatandan beraberinde getirdi¤i veya bi-

lahare ithal etti¤i kültür, din ile uyum sa¤lam›flken, de-

vam› nesillerde bunu söylemek pek mümkün de¤il.

Kendine göre “dindar” olan gencimiz, kültürden a-

r›nd›r›lm›fl bir yal›n ve yavan din alg›lamas›ndan dolay›

kimlik aray›fl› içindeyken, dine uzak duran gencimiz de;

dinden ar›nd›r›lm›fl yal›n, yavan ve s›¤ bir “kültür milli-

yetçili¤i”nden dolay› arad›¤› kimli¤ini bir türlü bulama-

makta veya tatmin olamamaktad›r. Çünkü birinde

manevî (dinî) kültür eksik, di¤erinde millî kültür...

Her iki kesimin de, varl›¤›n› devam ettirebilmesi için

elzem olan ortak paydalar›, belirleyici ve bask›c› olan

kültür karfl›s›nda yetersiz kald›¤› gibi, internet ve di¤er

iletiflim araçlar›yla propagandas› yap›lan din anlay›fl›na

yenik düflmektedir.

Avrupa Türklerinin sözkonusu kufla¤› flayet H›risti-

yanl›¤›n veya H›ristiyan-Bat› kültürünün hâkim oldu¤u

bir ülkede de¤il de, yerli halk›n›n Müslüman oldu¤u bir

ülkede yetiflmifl olsalard›, dinî kimlik bu derece önplana

ç›kmazd›.

Özellikle “dindar” geçinenler aras›nda bir kesim var

ki, M. Altan’›n; “Ne mesle¤i, ne de din bilgisi olan, dün-

ya görmemifl bireylerin bütün bu eksikliklerini Müslü-

manl›kla örtmeleri halinde yasakç›, bask›c› bir siyasi yap›

ortaya ç›k›yor.

(12)

” dedi¤i cümleyi, Avrupa Müslümanla-

r›na uyarlayarak, “siyasî” yerine “dinî” desek, Avrupa

Türkleri aras›nda sözünü etti¤imiz moda dindarl›¤› da

anlatm›fl olaca¤›z. Ad› üstünde, popüler veya moda

Müslümanl›k, geçici, sezonluk, göze hitabeden, yani gö-

rüntüye önem veren fakat içi bofl bir dindarl›k alg›lama-

s›ndan öte birfley de¤ildir.

Terörizm Uzman› Prof. Peter Neumann, Bat›l› “Pop

Cihadist” gençli¤i, Skinheads ve afl›r› sol hareketlerle k›-

yaslayarak; “Bu, bizi uzun zaman meflgul edecek bir kar-

fl›-kültür’dür

(13)

” diyor. Neumann’›n biz dedi¤i,

Avrupal›lard›r. Asl›na bak›l›rsa, bafl› a¤r›yacak, can› ya-

nacak ve belki de bir ömür fanatik gruplara, terör örgüt-

lerini kapt›rd›¤› evlatlar›n ac›s›n› yüre¤inde hissedecek

olanlar, biz Müslümanlar›z.

Belki hayat›nda tek bir tane bile kitap okumam›fl ve

vasat bir e¤itim seviyesine sahip genç adam, din ad›na

ahkâm kesiyor ve “Müzik haramd›r!” diyerek kestirip a-

t›yor... Bir baflka gencimizin paylaflt›¤› videoda; flahsen

de ilminden yararland›¤›m, menk›be ve nakilcilikten a-

r›nd›r›lm›fl p›r›l p›r›l bir ‹slâmiyet yorumu yapan ve çok

faydal› eserler vermifl olan, konusuna hâkim bir din âli-

mimiz için “sap›k” diye not düfltü¤ünü görünce, deh-

fletle irkildim. Genellikle sanal dünyadan g›dalanan bu

çocuklar› ikna etmek son derece zordur. Bu zihniyetteki

din anlay›fl›, Müslümanlar aras›nda kategorize yaparak