8 REFERANS EK‹M/KASIM 2014
Ç
ok boyutlu bir meseleyle karfl› karfl›ya
oldu¤umuzdan; konunun tarihî ve dinî yönü
kadar uluslararas› düzeydeki siyasî taraf› da, ge-
liflmelere kafa yoran her insan için son derece cezbedici
ve tahripkârd›r. Olaylar›n tarihî köklerine inmeden, dinî
boyutunu fazla kurcalamadan, komplo teorilerine
gere¤inden fazla itibar ederek iflin sorumlular›n›
d›flar›da aramadan, siyasî-ideolojik ve sosyo-kültürel
s›n›rlar içinde ve Avrupa Müslüman Göçmen
Gençli¤inin bugün itibariyle geldi¤i noktay› dikkate ala-
rak konuya e¤ilece¤iz.
Babalar› olmasa da, dedelerinin göçmen iflçi veya k›s-
men de, siyasî ilticac› olarak geldi¤i Avrupa ülkelerinde
do¤up büyüyen veya çok küçük yafllarda ailesiyle birlik-
te gelen bugünkü 3. Nesil Müslüman Gençlerin içinden,
“cihadist” terör örgütlerine duyulan ilgi, sempati, daya-
n›flmay› ve hatta savaflç›lar›n ç›kmas›n›, nas›l yorumla-
mak laz›m? Avrupa Müslümanlar›na bu yetmezmifl gibi,
bir de din de¤ifltirerek ‹slâm’› seçenlerin içinden ç›kan
Müslüman fanatikler bafl a¤r›s› verme¤e bafllad›.
AB’nin her yönüyle en büyük ve güçlü ülkesi olan Al-
manya’dan ve birazda buran›n en büyük Müslüman a-
z›nl›¤›n› teflkil eden Türkler aç›s›ndan bak›ld›¤›nda, va-
ziyetin nas›l oldu¤unu hem anlamaya hem de
irdeleme¤e çal›flaca¤›z:
Asl›nda, gerek co¤rafik, gerekse tarihî olarak, “Arap
Dünyas›”na ait, fakat ‹slâm dairesi içindeki Vahabilik-
Selefilik gibi ak›mlarla Türkiye Müslümanlar›n›n pek ya-
k›nl›¤› ve tan›fl›kl›¤› yoktur. Afganistan’›n önce Sovyet
Rusya, daha sonra da Bat›l› güçler taraf›ndan iflgali, I-
rak’›n, ABD öncülü¤ünde bafllayan iflgal ve tahribat›, Fi-
listin’e ABD’nin onay› ve deste¤iyle ‹srail taraf›ndan
reva görülen zulüm ve katliamlar, Vahabi-Selefi çizgisin-
de önce El-Kaide, daha sonra da Ifi‹D gibi terör örgütleri-
nin do¤mas›na zemin haz›rlam›flt›r. Nitekim Ali Bulaç
da, sözkonusu örgütlerden bahsederken; “Örgütlerin ne-
redeyse tamam› Selefi-Vehhabi ‹slam yorumunu payla-
fl›yorlar
(1)
” diyor. Avrupa Türkleri de, bu ak›mlar› son
y›llarda hem daha s›k duymaya, hem de daha yak›ndan
görme¤e bafllad›. “‹flte böyle ac›mas›z bir dünyada dire-
nifl bafllatan birtak›m gruplar ve örgütler tarihsel olarak
kendilerine en yak›n model olan Haricili¤i keflfettiler
(2)
”.
Yeni Nesil Avrupal› Türkler:
Kültürel Yozlaflmadan
Dinî Radikalizme
-
MAHMUT AŞKAR
“Din, kültürü terk etti”
O. Roy