DOSYA
12
• REFERANS
ve herkesin kendini hakl› ç›-
karmak ad›na yap›lan tart›fl-
malar›n geride kalaca¤›n›,
Münster Üniversitesi Ö¤retim
Üyesi ve Yazar Prof. Dr.
Mouhanat Khorchide iddia e-
diyor.
Almanya do¤umlu, ‹ran kö-
kenli ‹slambilimci-Yazar Prof.
Dr. Katajun Amirpur’un yeni
kitab› “‹slâm’› yeniden Yo-
rumlamak (Den ‹slam neu
denken)/Demokrasi, ‹nsan
haklar› ve Kad›n Haklar› için
Cihad”da, Alman medyas› ve
entelektüel okuyucunun ilgisi-
ni uyand›ran fakat bizimkile-
rin hiç de oral›k olmad›klar›
bir baflka “‹slâm’›n Yumuflak
Sesi (M. Hurflid’e, Die Zeit gi-
bi baz› gazeteler taraf›ndan la-
y›k görülen s›fat)” olma
yolunda... Müslümanlar›n her
zaman, “ço¤ulcu toplumun
be¤endi¤i kitaba flüpheyle
yaklaflmas›”n›n alt›nda yatan
sebep, sütten a¤›zlar›n›n yan-
d›¤›ndand›r. Bundan sonra ‹s-
lâm eksenli tart›flmalar, bir
taraftan ço¤ulcu toplumla
müslüman göçmenler aras›nda
sürüp giderken, ondan daha
hararetli ve zamanla netice ve-
rici tart›flmalar, müslümanla-
r›n kendi aras›nda vuku
bulaca¤› ve Türkiye’deki
“Ankara Okulu”na benzer bir
ekolün Almanya’da kök sa-
laca¤› kanaatini tafl›yoruz.
Çünkü: “‹slam, temel yap›s› i-
tibar›yla anti-dogmatik ve an-
ti-historik tabiî bir din oldu¤u
için mahallî, yerel ve millî
kültürleri kendinin tafl›y›c›s› o-
larak kabul eder ve bunlarla
bafllar. Ancak onlar› gelifltirir
ve yeniden flekillendirir
(5)
”.
Bugün itibariyle ‹slam’›n, ka-
bullenilmesi zor olsa da, art›k
bir Avrupa dinidir. ‹slam’›n
kal›c›l›¤›, veya Endülüs’te ol-
du¤u gibi, aradan as›rlar geç-
mifl olsa da, günün birinde
Avrupa’dan sökülüp at›l›p a-
t›lmayaca¤›, “Müslüman öz-
nelerin ortaya koyaca¤› ve
tan›taca¤› bir ‹slam anlay›fl› ile
mümkün olabilir.”
(6)
Bir kere daha vurgulamak is-
teriz ki; as›rlarca birbirini tak-
viye ederek geliflen din-kültür
kaynaflmas›n›; kültürden ar›n-
d›r›lm›fl din, veya dinden ar›n-
d›r›lm›fl kültür olarak tasavvur
etmenin kendisi; o kültüre ve
dine vurulabilecek darbelerin
en öldürücüsüdür. Bu anlay›fl
tarz›yla, bask›n bir kültürün
evsahibi oldu¤u diyarlarda
herhangi bir az›nl›¤›n varl›¤›n›
uzun vadeli koruyabilmesi as-
la mümkün de¤ildir.
Her defas›nda, “biz bu toplu-
mun bir parças›y›z” diyenler,
kendi dinine karfl› en ac›mas›z
elefltiriyi yapan bir toplumun
‹slâm’a karfl› farkl› bak›fl aç›s›
olanlar›ndan, övgü yerine e-
lefltiri alacaklar›n› da hesaba
katmal›d›rlar. Özellikle Al-
manya’n›n Türk Müslümanla-
r›, iflin fleklî boyutu ve
teferruat›n› bir kenara b›raka-
rak, düflünce ve sosyo-kültürel
boyutuyla kendilerini ifade et-
melidirler.
fiayet Avrupa Müslümanl›¤›-
’n›n alt› doldurulamazsa, “Av-
rupa ‹slâm›” oldu bittisiyle
karfl› karfl›ya gelinece¤i flimdi-
den bilinmelidir! Cihanflümul
bir din olan ‹slam, madem her
kültür co¤rafyas›nda ve farkl›
zaman dilimlerinde yeflerebil-
me kabiliyetine sahip, o hâlde
basireti ba¤lanm›fl Müslüman
öznelerin, Avrupa Müslüman-
l›¤›’na giden yoldan çekilme-
leri gerekir. Yazar Hilmi
Yavuz, her ne kadar Türkiye
gerçe¤ini gözönünde bulundu-
rarak; “Müslüman›n kamusal
alanda görünürlük sorunu var.
‹slâm’›n yerini alan “temsil’in
kendisi problem oldu.” fleklin-
de bir durum tesbiti yapm›fl ol-
sa da, Almanya gibi bir ülkede
de, ‹slâm’›n önündeki en bü-
yük engel, onu temsil iddias›n-
da olanlar›n kendileridir!
‹çimizden birisi bize ayna tut-
mal›d›r. ‹slâm karfl›tl›¤› kro-
nikleflen
kesimlere
hofl
görünmek, onlara “yaranmak”
için de¤il; Avrupa Müslüman-
l›¤›’n›n hakk›n› vermek ve eli-
mizden kay›p giden nesilleri
kurtarmak için içimizden biri-
leri bizi sigaya çekmelidir!
Avrupa Müslümanl›¤›; bir
yandan modernizm ad›na ve
Müslüman olduklar› için ay-
r›mc›l›¤› tabi tutulan, asimilas-
yona zorlanan, di¤er yandan
da babalar›n, a¤abeylerin,
(hatt› zat›nda) törelerin ‹slâm’›
ad›na bask›ya maruz kalan,
bizden fakat bural› nesillere
kimlik kazand›rmakt›r.
Hem Avrupa Müslümanlar›n›,
hem de Bat› kamuoyunu iyi
okuyabilen bir entelektüel-
akademisyenin flu de¤erlen-
dirmesine dikkatinizi çekmek