Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 60 Next Page
Page Background

yi birey olmaktan alıkoyan içsel anarfli “Kalk beraber gi-

delim” ça¤rısına zemin hazırlamanın kolay olmadı¤ını

bize hatırlatmaktadır.

Kendi içsel problemleriyle bafl edemeyen, yüre¤i ile

beyni arasında dinmeyen bir savaflın arenası olan günü-

müz ‹slamdünyasının, “Baflkasının derdiyle dertlenmek

veya baflkasını kendine tercih etmek,” düsturlarına sarıl-

masını beklemek flüphesiz realiteden uzak bir kolaycılı-

¤a itecektir bizi.

Özellikle kavram kargaflasına maruz kalan dima¤lar-

dan sa¤lıklı bir açılım beklemek de beyhude bir yol ola-

caktır.

Öyleyse bafllangıç noktamızda duran “Ben”le beraber

bir düflünsel temizlik gerekmektedir.

Bu düflünsel temizlik, ilk sınavda oldu¤u gibi aynı he-

defe yönelik olmalıdır.

Hayat, ben’le bir baflkası arasında bir diyalog ve alıfl-

verifltir. Ayrıca hem yakınlaflma ve uzaklaflmadır hayat!

Bazen de zıtlaflma ve uzlaflmadır hayat. Yol, beni sana

veya ötekine, seni veya ötekini de bana getirir. Hep bir

gitme gelme dönüflümü içinde yaflarız. Aslında bafllan-

gıçla hedef ayn noktalardadır. Hani güzel bir deyimle,

“O’ndan gelip O’na gitmedir, herfley”

Ortaya çıkan di¤er bir soru ise, yola çıkarken, “Haydi

kalk beraber gidelim,” derken, yoldaki ortak iflaretleri,

ortak kavramları tanımlamay›, birbirini anlamayı veya

anlamamayı nasıl belirlemelidir?

Yol yoldafllı¤ının, hedefin, dostlu¤un, övüncün, alçak

gönüllülü¤ün, hakkın, piflmanlı¤ın, karflı duruflun, bo-

yun e¤iflin, faziletin, zelaletin, aya¤a kalkmanın, karar

vermenin ve flükrün manalarını hangi kavramların ıflı¤ı

altında ekillenece¤i yol yolculu¤u için de önemli adım-

lardır. Öyleyse din ve dinle bütünleflmifl açık veya saklı

kavramlar, farklı anlamdünyalarını açan, onları tanıyan

tanımlayan, yaflama hazırlayan, yaflatan, gelifltiren, zen-

ginlefltiren ve yücelten kavramlar silsilesidir.

Bakıflları, düflünüflleri, görüflleri, hayat felsefeleri ne

olursa olsun, hangi mekanın, hangi geleneklerin, hangi

sistemlerin renklerini, farklılıklarını taflırlarsa taflısınlar,

aynı dinin kavramlarını ve kavramlarının içeri¤ini pay-

laflan insanlar aynı çerçevenin, aynı mekanın ruhu ile ha-

reket etme zorunlulu¤una gelip yerlefleceklerdir. Bu

kaçınılmazdır.

Aslında bu kavramları paylaflma arzusu, bir manada

da aynı anda var olma, aynı dili konuflma cehdiyle bafl-

lar.

Aynı dili konuflan, aynı yöne, hedefe gitme¤e karar

veren, aynı sevginin atefliyle yananların yol yoldafllı¤ı

ayrı ayrı yollardan olsa da bir yerde mutlaka “Bir” de

birlefleceklerdir.

Hani ünlü bir hikaye vardır. Horasanlı bir ehlibeyt a-

flı¤ı uzun yollar aflarak, büyük sıkıntılar çekerek ‹mam

Muhammed Bakır’ın huzuruna varır. Huzura geldi¤in-

de ayakları parçalanmıfl, yorgun ve hasta düflmüfl-

tür. ‹mam’ı görür görmez, “Ya ‹mam beni o uzak yoldan

buraya ancak ehlibeytin aflkı, muhabbeti getirebilirdi”

der. ‹mam tebessüm eder:

“Her kim her neyi severse onunladır ve kendi gerçe¤i

onun gerçe¤inin aynısıdır,” der.

Öyleyse, sevdiklerimizle birlikte olabilmek için, onla-

rın gerçe¤inin de bizim gerçe¤imiz olmasını istiyorsak

“Birlik” ipine sarılmaktan baflka çare yoktur.

Mevlan Celaleddin ne güzel söylemifl:

“Üfle birlik neyini de hepimiz toplanalım

Bir araya gelelim de hepimiz bir olalım

Kendimizden geçersek suyla bir renk oluruz

Bir a¤acın dalları, o kapının kuluyuz”

12 REFERANS OCAK 2015

fiüphesiz, düflünen insan için

özgürlük, adalet ve hakikat aray›fl›

bafllangݍtan sona kadar

durdurulamayan bir eylem olarak

kalacakt›r. ‹nsan “ben” dedi¤i an

kendisi ile eflya aras›ndaki fark›nda

bilincinde olur. “Ben” hem kendini

tarifte ve tan›mda hem de baflkal›¤›

tan›mda ve tarifte ilk ad›m,

ilk baflkald›r›, ilk bafll›l›kt›r.