‹NCELEME
10
• REFERANS
rol oynayan kardefllik ba¤lar›
zamanla buharlafl›nca; bazen
kendi kuruluflu, cemaati, ba-
zen de kendi sosyal oluflumla-
r›n›n d›fl›nda keflfettikleri
“müflterek düflman” üzerinden
birlik ve beraberliklerini mu-
hafaza etme¤i ç›kar yol, bir
metot olarak görürler.
Kendimi bildim bileli bizim
devlet ve siyaset adamlar›m›-
z›n meydan konuflmalar›, bay-
ramlarda halka yönelik
hitaplar›, umumiyetle “Her za-
mankinden daha çok millî bir-
lik ve beraberli¤e ihtiyac›m›z
var” cümlesiyle ya bafllar, ya
da son bulur. Meselâ ony›llar-
dan beri yaflad›¤›m›z Alman-
ya’da böylesi temenni ve
telkinlerle bafllayan veya biten
konuflmalar› devlet veya siya-
set erbab›n›n a¤z›ndan duydu-
¤umu pek hat›rlam›yorum.
Konu üzerinde biraz tefekkür
edince; ihtiyaç duyulmayan
bir konu veya mesele üzerine
konuflmaya, onun reklâm›n›
yapmaya gerek olmad›¤› neti-
cesi ç›k›yor. ‹slâm dinine
mensup dört milyonun üzerin-
de bir az›nl›¤›n yaflad›¤› Al-
manya’da dinleraras› diyalog
vurgusu çok yap›ld›¤›na göre,
burada da bir diyalogsuzluk
var demektir. Kültürler sava-
fl›na at›fta bulunan Terry Eag-
leton, eskiden kültür bar›fl
sa¤layan bir güç iken, bugün
çat›flma kavram› olarak de¤e-
rini yitirdi¤ini hakl› olarak dile
getiriyor.
Bizim gayemiz de; taraflar›n
kavgas›na de¤il, biribirini da-
ha yak›ndan tan›mak ve anla-
mak u¤runa yak›nlaflmas›na
yard›mc› olmak, netice verme-
yen metot ve yaklafl›m tarzla-
r›n› tart›flmaya açmakt›r.
Farkl› de¤erle mensup kitle ve
toplumlar›n karfl›l›kl› diyalo-
¤undan yana, fakat tek tarafl›
dayatma ve üstünlük sa¤lama
giriflimlerinin karfl›s›nday›z.
Din veya kültür ad›na sahip o-
lunan de¤erlerinizden, sizi ta-
n›mayan veya size karfl›
önyarg›l› olan kamuoyuna,
onlar›n düflünce ve sanat dün-
yas›na, sosyo-kültürel hayat›-
na birfleyler sunabilirseniz,
mensubu oldu¤unuz din ve
kültür ad›na gerçek diyalo¤u
hayata geçirmifl olursunuz.
Kaynaklar:
1
. Die Zeit, Der Islam ist eine
deutsche Religion, 2.12.10
2
. Holm Sundhaussen, Die
Unsterblichkeit der Nation,
Journal für Philosophie, Nr.7
3
. Dr. Gottfried Müller, Kon-
rad Adenauer-Stiftung, Konfe-
renzberichte 2000
4
. Deutsche Zustände, s. 258,
Folge 6
5
. MG, 31.05.13
6
. Terry Eagleton, Kültür Yo-
rumlar›
7
. Osman Turan, Türk Cihan
Hakimiyeti
8
. ‹lber Ortayl›, Avrupal› ve
Biz
9
. A. Armin Nassehi, Gesell-
schaft verstehen
10
. Richard Sennet, Verfall
und Ende des öffentlichen Le-
bens
Kilise kaynakl›
“Dinleraras›
Diyalog”da
öteki
konumundaki
Müslümanlarla
yap›lan
görüflmelerde,
dört duvar aras›
ve kapal› kap›lar
ard›nda hâkim
olan dostane ve
hoflgörü
atmosferinin
niçin d›flar›ya
yans›mad›¤›n›,
tabana bir türlü
yay›lmad›¤›n›
sormak ve
sorgulamak
zaman›d›r.