Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 47 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 47 Next Page
Page Background

‹NCELEME

8

• REFERANS

duydu¤umuz, önemsedi¤imiz,

zaman harcad›¤›m›z, insan is-

tihdam etti¤imiz ve ümit ba¤-

lad›¤›m›z bir sahada en asgarî

(minimum) seviyede bile neti-

ce alam›yorsak, gün gelir çev-

remizde, “bizi al›flveriflte

gören dostlar” bile kalmaz.

Herfleyden önce, dinlerin veya

kültürlerin diyalo¤u olmaz!

Farkl› din veya kültürlere

mensup insanlar›n birbiriyle

diyalo¤u olabilir. Nitekim, Di-

yanet ‹flleri Baflkan› Mehmet

Görmez de; “Ben, dinleraras›

diyalog kavram›n›n yeniden e-

le al›nmas› gerekti¤ini düflü-

nüyorum. Bugüne kadar ele

al›n›fl flekliyle yoluna devam

etmesi mümkün de¤ildir. Ba-

z›lar› dinlerin flahsî manevile-

rinin biraraya gelerek diyalog

yapaca¤›n› zannetti ki bu ta-

mamen bir vehimden ibaret-

tir” diyor

(5)

.

Bir kültüre bak, bir de

kültür ad›na konuflana...

Kilise kaynakl› “Dinleraras›

Diyalog”da öteki konumunda-

ki Müslümanlarla yap›lan gö-

rüflmelerde, dört duvar aras›

ve kapal› kap›lar ard›nda hâ-

kim olan dostane ve hoflgörü

atmosferinin niçin d›flar›ya

yans›mad›¤›n›, tabana bir türlü

yay›lmad›¤›n› sormak ve sor-

gulamak zaman›d›r. Masan›n

karfl› taraf›na oturan Müslü-

manlarla sürdürülen görüflme-

ler, beklentilere cevap veriyor,

bu diyalog çal›flmalar›m›z sa-

yesinde Alman kamuoyunda

husumete dönüflen ‹slâm kar-

fl›tl›¤›, ülkedeki müslüman

varl›¤›na olan tahammülsüz-

lük ve önyarg› gerçekten befl-

on puan azald› diyebilecek bi-

rileri var m›? flahsen ifltirak

etti¤imiz dinler veya kültürler-

aras› diyalog toplant›lar›nda,

garnitürlük konular› bir kenara

b›rakacak olursak, as›l mesele-

nin; Müslümanlar› zapturapt

alt›nda tutmak oldu¤u yönün-

deki intibam›z› ortadan kald›-

racak bir zemin henüz daha

oluflmad› maalesef... Bildik

Müslüman-H›ristiyan diyalo-

¤unun iflleyifl tarz›; bulundu¤u

pozisyondan zerre kadar taviz

vermeden, Müslümanlar› ön-

ceden belirlenen çizgiye yak-

laflt›rmak

olursa,

bu

do¤rultuda sürdürülen çal›fl-

malar da ka¤›t üzerinde kal›r.

Tepedekiler farkl› dinlere

mensup kardefller olarak ku-

caklafl›rken, farkl› dinlere

mensup afla¤›dakilerin biribi-

rine düflmanca tav›r almas›n›n

izah› henüz daha yap›lmam›fl-

t›r. Bu “kardeflli¤in” niçin ete

kemi¤e büründürülemedi¤inin

izah›n› istemek; bar›fl ve hofl-

görüden yana her Müslüman,

Yahudi ve H›ristiyan’›n hak-

k›d›r!

Dünya görüflünü ‹slâm korku-

su ve karfl›tl›¤› üzerine kurgu-

lam›fl olanlar›n yürüttükleri

diyalog çal›flmalar›, flimdiye

kadar dinler veya kültürler a-

d›na yak›nlaflmadan uzak bir

yerdedir. Farkl› kültür veya

din de¤erlerine sahip taraflar›n

verimli diyalog çal›flmas› ya-

pabilmeleri için karfl›l›kl› gü-

venin olmas› flartt›r. Aksi

taktirde, Almanya’da oldu¤u

gibi, de¤iflik platformlarda ya-

p›lan bu tür çal›flmalar, a盤a

vurulmayan karfl›l›kl› güven-

sizli¤in gölgesinde kal›r.

fiayet buradaki gaye, farkl›

dinlerin veya kültürlerin tan›-

t›m›, di¤erleri taraf›ndan kabu-

lü ise, -di¤erlerini bilmem

ama- biz Türkler daha orta ö¤-

retimin ilk s›ralar›ndan itiba-

ren Bat› kültürü, edebiyat› ve

düflünürünü ö¤renme¤e, o de-

¤erlerle tan›fl olmaya bafll›yo-

ruz zaten. Sözkonusu, Bat›’ya

biz Müslüman-Türklerin kül-

türünü, dini inançlar›n› tan›t-

maksa flayet; Bat›l›’n›n buna

gerçekten ilgisi olup olmad›-

¤›ndan ba¤›ms›z olarak, Ar-

min Nassehi gibi sormak

isterdim: Kültür ad›na orada

konuflan kim?

Kültürlerin veya dinlerin diya-

lo¤unda tercih edilen yol han-

gisi olmal›yd›? Kendimden

olan m›, yoksa kendimi karfl›-

dakine benzetti¤imden mi?

Kendimin be¤endi¤i ben mi,

yoksa karfl›dakine be¤endir-

me¤e çabalad›¤›m ben mi?

Karfl›l›kl› görüflmelerde (diya-

log) bizi bir taraftan maddi öte

taraftan manevi bask› abluka-

s›na almadan ve oldu¤umuz

gibi kabule çal›fl›lsa, öpüp ba-

fl›m›za koyaca¤›z. Fakat göz-

ard› ettikleri bir husus da,

Terry Eagleton’un dedi¤i gibi-

dir: Sizi anlamak için kendim

olmay› b›rakacak olursam, ge-

riye sizi anlayacak kimse kal-

maz.

(6)

Almanya’da Mevlana ad›n› ta-

fl›yan cami derneklerimizden