‹NCELEME
7
TEMMUZ - A⁄USTOS • 2013 •
Kültürler Çat›flmas›n›n Gölgesinde
Dinleraras› Diyalog
• MAHMUT AfiKAR •
“E¤er beklemedi¤iniz bir konuflma
yapt›ysam bundan memnun olaca¤›m.
Çünkü Türkiye’de beklentiler
ambalajlanm›fl haldedir”
‹smet Özel
ir Alman gazetesiyle yapt›¤›
söyleflide Prof. Tarik Ramadan
diyor ki: “Kardinal Ratzinger’i
Papa seçilmeden önceden tan›-
yordum. Çok tart›fl›lan Regens-
burg konuflmas›ndan sonra
kendisiyle tekrar karfl›laflt›¤›mda, çok önemli bir
fley söyledi: Bugün Avrupa için en önemli olan
nedir? ‹slâm’la m›, yoksa kendisiyle mi diya-
log?”. Hangi niyetle böylesi bir sorunun zihinle-
re havale edildi¤ini bilmemekle beraber, hem
H›ristiyan hem de ‹slâmDünyas› için çok yerin-
de bir sorgulama... fiayet H›ristiyan-Bat›, kendi
içinde Kilise yanl›s› ve karfl›tlar› aras›ndaki uçu-
rumun kapanmas›na yard›mc› olur niyetiyle, her
iki cephe için ortak düflman olarak ‹slâm’› se-
çerse, kendilerinin icat ettikleri “dinleraras› di-
yalog”da bir art niyet aran›r. Yine benzeri bir
durumda, kendi farkl›l›klar›yla diyalog kurama-
m›fl Müslüman dünyas›n›n H›ristiyanl›k veya
baflka dinlerle hummal› diyalog gayretleri, an-
cak “abesle ifltigal” statüsünde muamele görür.
Söyleflinin devam›nda ise Tar›k Ramadan; “Ba-
z› kültür savaflç›lar›n›n yapt›¤› gibi, flayet kendi
tarihinizi baflkalar›n› reddetme seviyesine indir-
gerseniz, bu sefer kendinize olan güveni kaybe-
dersiniz
(1)
” diyor. Di¤er taraftan Bat› düflünce
sisteminde; “Millet (Nation) zaten ötekilefltirme
veya d›fllamayla eflanlaml›d›r. Ötekilefltirme ol-
madan, millet olmaz
(2)
”.
Meselelere bu zaviyeden bakt›¤›m›zda, Müslü-
man/Türk asimilasyona direndi¤i müddetçe,
d›fllanmaktan ve öteki muamelesi görmekten
kurtulamayacak demektir.
Dinlerin mi, yoksa dindarlar›n m›?
Dr. Gottfried Müller; “Anlafl›lan o ki, korkula-
cak bir fley oldu¤unda, Avrupa kamuoyunun
kah›r ekseriyetinde ‹slâm’a olan ilgi art›fl göste-
riyor
(3)
” diyor. Maalesef bu ilgi, tahmin edebi-
lece¤iniz gibi, önyarg›lar ve husumetlerle dolu
aleyhte bir ilgidir. O hâlde korkulacak bir “feno-
men” olan ‹slâm nötrülefltirilmeli, müslümanlar
da zapturapt alt›na al›nmal›d›rlar. Baflka bir ifa-
deyle; ‘korkulacak bir fley’ vaveylas›ndan sonra
Bat› kamuoyunda iyice h›rpalanan müslüman,
dinleraras› diyalog masas›nda biraz okflanm›fl
olmay› bir baflar› ve teselli olarak görür.
Akademik seviyesi oldukça yüksek ve Alman-
ya’da sistematik olarak yap›lan kamuoyu arafl-
t›rmalar›ndan birisinde, “Görünen o ki, halk›n,
Müslümanlara anlay›fl gösterme kapasitesi tü-
kenmifltir
(4)
” gerçe¤inin dile getirildi¤i bir ülke-
de, ony›llardan beri yürütülen dinler ve
kültürleraras› diyalog çal›flmalar›n› masaya ya-
t›rmaz, mercek alt›na almaz m›s›n›z? Biz Türk-
ler/Müslümanlar olarak en fazla ihtiyaç
B