Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 47 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 47 Next Page
Page Background

9

TEMMUZ - A⁄USTOS • 2013 •

birisi, farkl› kültürlerle diyalog

hâlinde olan bir grup Al-

man’la Hz. Mevlana hakk›nda

sohbet etmemi istemiflti. Uz-

manl›k saham de¤ildi, fakat

daha önceleri Hz. Mevlana ü-

zerine yazd›¤›m uzunca bir

makalemi özetledikten ve Al-

manca’ya çevirdikten sonra

10-15 kiflilik seçkin grubun

karfl›s›na geçtim. Do¤rusu,

“Türlü din, mezhep ve tarikat-

lere mensup bir mürid kitlesi-

ne sahip

(7)

” Mevlana’y›

anlatman›n tam da yeriydi.

Daha sonra monologdan diya-

lo¤a dönüflen sohbetimizde,

baz› Almanlar›n, Celaledini

Rumi hakk›nda küçük çapl› da

olsa, bir araflt›rma yapt›klar›

ve önbilgi edinerek toplant›ya

geldiklerini gördüm. Hele Hz.

Mevlana’n›n Almanca’ya çev-

rilmifl baz› sözlerindeki derin-

li¤e ve hoflgörüye at›fta

bulunan yafll› bir Alman’›n;

“Daha biz Ortaça¤ karanl›¤›n-

da yaflarken, siz de böylesi bir

düflünürün oldu¤unu, do¤rusu

hayranl›kla ve ilk defa ö¤ren-

mifl oldum.” dedi¤ini hiç unut-

muyorum. Oradan ayr›l›rken,

kendi kültürümüzün çok ö-

nemli flahsiyetlerinden birisine

duyulan ilgi ve yak›nl›¤a vesi-

le oldu¤umdan son derece

memnun olmufl ve “kültürler-

aras› diyalog böyle bir fley olsa

gerek” demifltim kendi kendi-

me...

Özellikle H›ristiyan yerli ço-

¤unluklar›n içinde Müslüman

az›nl›k olarak yaflayan göç-

menlerin hayatî önem arz eden

ortak konular›ndan birisi de,

din eksenli kültürel kimlikleri-

nin kabul görmesidir. Bu çer-

çevede ele ald›¤›m›z dinler- ve

kültürleraras› diyalog mesele-

sini kurulufl, cemaat veya fla-

h›slar baz›nda de¤erlendirme-

di¤imizin alt›n› çizmek isteriz.

En son kat›ld›¤›m Müslüman-

H›ristiyan diyalog zirvesinde

bir daha gördüm ki, Müslü-

manlar bazen zanl› bazen de

flikâyetçi sandelyesinde otu-

ranlar› and›r›rken, Kilise tem-

silcileri, her zaman oldu¤u

gibi, bazen hâkim bazen de

hâkem makam›ndakiler gibi

davran›yorlard›.

Kültürler çat›flmas›,

dinler diyalo¤u...

Ben, sizinle diyalog masas›na

otursam, sizin anlatt›¤›n›za de-

¤il, size bakar›m! Donan›m›-

n›za, temsil kabiliyetiniz ve

liyakat›n›za, ondan da önemli-

si, temsil etti¤inize de¤il, ya-

flad›¤›n›z kültüre bakar›m.

‹lber Ortayl›’n›n, “Bu k›tada

üstünlük kompleksi çok eski-

den beri vard›r

(8)

” dedi¤i Av-

rupa’da sizi diyalo¤a davet

edenlerin, sizi anlamak gibi

bir dertlerinin olmad›¤›n›, tam

tersine; size birfleyleri anlat-

mak için ça¤›r›ld›¤›n›z› hat›r-

latmak isterim. Dostlar

al›flveriflte görsün bab›ndan

sahnelenen ‘Kültürleraras› Di-

yalog’un kendisinin de art›k

‘kültürleraras› diyalo¤un kül-

türü’ oluflmaya bafllad›¤›n›

söylüyor Armin Nassehi...

“Kendi pozisyonundan taviz

vermeden, karfl› taraf› kültür-

ler diyalo¤unda kabullenmifl

görünmek

(9)

”, size davet ç›ka-

ranlar›n de¤iflmez tutumlar›

oldu¤unu bildi¤iniz hâlde, se-

sinizi niçin yükseltmiyorsu-

nuz?

R. Sennet’in gelifltirdi¤i; “Ça-

t›flma ortam›nda yetiflen toplu-

lu¤un bir düflmana ihtiyac›

var. Sadece ortak düflman› o-

lanlar birbirine karfl› kardefllik

duygusu beslerler.

(10)

” fleklin-

deki sosyolojik tesbit, ev öde-

vini

bihakk›n

yerine

getirmeyen bize hitap etti¤i

kadar, kendi içindeki da¤›n›k-

l›¤› ve uyufluklu¤unu bertaraf

etmek için ‹slâm’› veya Müs-

lüman Göçmenleri, ‘mal bul-

mufl ma¤ribi’ gibi malzeme

olarak kullanan Avrupa’n›n

yerli cemaatleri, belli kesim

ayd›nlar› ve toplum mühen-

disli¤ine soyunan kurulufllar›-

na da hitap eder. Herhangi bir

dine, ideolojiye veya siyasî

kurulufla mensup topluluklar-

da, ortak gaye ve hedefler et-

raf›nda hayat bulan, birlefltirici

Bu

“kardeflli¤in”

niçin ete kemi¤e

büründürülemedi¤inin

izah›n› istemek;

bar›fl ve hoflgörüden

yana her Müslüman,

Yahudi ve H›ristiyan’›n

hakk›d›r!