Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 60 Next Page
Page Background

YORUM

8

• REFERANS

Yaln›z Yaflama Sanat›

• ORHAN ARAS •

- Kaçacak hiç bir yer yoktur -

erkes yaln›zl›¤› farkl› yaflar’ di-

ye yazm›fl Katharina Zimmer.

Tabii ki yüzde elliden fazlas›

yaln›z yaflamay› tercih eden bir

ülkede yaln›zl›¤›n kitab›n› yaz-

mak ve buna da ‘Yaln›z Yafla-

ma Sanat›’ ad›n› vermek çok kolay olsa gerek.

Ama yaln›zl›¤› uzlet ve içe dönüfl, (halvet) ola-

rak gören bir medeniyetin çocuklar› olarak biz-

ler her yaln›zl›¤› düflündü¤ümüzde derin bir

sükunet kaplar içimizi. Dualara s›¤›n›r›z. Ve

bilenlerimizin dilinden ayetler dökülür:

‘Rabbin seni ne unuttu ne de dar›ld› (93.3)’

Biliriz ki O unutmaz da, dar›lmaz da...

“Yaln›z Yaflama Sanat›” , “Anla Beni Lütfen” ,

“Aflk sadece bir kelime midir?”, “Yaln›z Ço-

cuk” kitaplar›n›n yazar› K. Zimmer, kitab›nda

yaln›z insan›n korkular›ndan kurtulmas› için bir

reçete sunamaya çal›fl›r. Onu yüreklendirir. O-

nun topluma, aileye tekrar dönmesi için ö¤ütler

verir. K›saca ‘yaln›z insan’ n›n kelimelerle elin-

den tutmaya çal›fl›r. ‘‹lkbaharda yaln›z olmak,

sonhabarda yaln›z olmaktan farkl›d›r, der. Ifl›k

bizi daha uyan›k ve daha etkin yapar, bizi daha

olumlu k›lar, diye ö¤ütüler verir. Artan karan-

l›¤a suçu yükler. Yaln›z flair Hölderlin’e, gönlü

k›r›k flair Rilke’ye göndermeler yapar. ‘Sar› ar-

mutlar, olgun ve vahfli güllerin toprak göle sark-

mas›, öpüfllerden sarhofl olmufl zarif ku¤ular...’

gibi anlat›mlarla önümüze cennet gibi bir man-

zara sunmaya çal›fl›r. Ama yaln›zl›¤›n bir ko-

pukluk, bir kaç›fl sendromu oldu¤u gerçe¤ini

unutturamaz. Çünkü Bat›’n›n ‘yaln›zl›k felsefe-

si’ çok derinlere gider. Onu unutturmak müm-

kün de¤ildir. Sadece renkelendirilebilir... K.

Zimmer de bunu yapmaya çal›flm›flt›r.

Asl›nda Bat› ile Do¤u aras›nda klasik ve mo-

dern kavramlar›n farkl›l›klar› sadece kavramla-

r›n manalar› ile s›n›rl› de¤ildir. Kelimelere

yüklenen anlamlar da farkl›d›r. Örne¤in ‘Yal-

n›zl›k’ sözü onlarda soyutlanma veya kaç›fl ola-

rak alg›lan›rken biz de s›¤›nma ve varl›¤›n›n

fark›nda olmak olarak anlafl›lmaktad›r. Hatta

Schopenhauer, yaln›zl›¤› özgürlü¤ün temeli sa-

yar: ‘Yaln›zl›¤› sevmeyen özgürlü¤ü de seve-

mez. Kifli ancak yaln›z oldu¤unda özgürdür.’

Müslüman olmufl Alman psikolog Michaela Ö-

zelsel, ‘Halvette 40 Gün’ isimli kitab›n›n sonun-

da bir araflt›rmaya yer verir. Halvette kalan bir

kad›n, halveti varoluflunun fark›nda olmak ve

kendini tan›mak olarak yorumlar. (s.211) Bu ta-

n›m asl›nda yeni bir fley de¤ildir. 13. yüzy›l sufi-

lerinden Attar’›n Mant›k-ül Tayr kitab›ndaki

kufllar›n yolculu¤u da bir öze yolculuktur ve en

sonunda da kendi benli¤ini bulmakt›r. Kufllar

yedi vadiden, yani tekamülün yedi aflamas›n-

dan geçerek yine kendilerine gelirler..

Katharina Zimmer, Almanya’da 1970’li y›llar-

‘H