51
H
alk Edebiyat›n›n, Âfl›k Edebiyat›n›n en baflar›l›
a¤›t örne¤i kabul edilen “Sefil Baykufl” eseri
gerçekten de mükemmel bir eserdir. Henüz yir-
mili yafl›na yeni girmifl bir genç yürekten bu derin duy-
gular›n, güçlü bir ifade ile flekil kazanm›fl olmas› ayr›ca
mânidard›r. Ka¤›zmanl› H›fz› henüz 24 yafl›nda iken,
1918’de Do¤u’daki savafllar s›ras›nda flehir edilmifltir.
“Edebiyat çevreleri bu flair yaflasayd› kimbilir ne güzel
eserler yazard›” diye fikir yürütmüfllerdir. Zira, yirmi
yafl›nda “Sefil Baykufl” bafll›kl› bu güçlü fliiri yazabilen
sonra daha güçlü eserler yazabilirdi.
“Sefil Baykufl” fliiri kimbilir, kayna¤›n› ald›¤› ac›n›n
sebebiyle böyle etkileyici olabilmifltir. Ka¤›zmanl› H›fz›,
amcas›n›n k›z› olan Ziyade için söylemifltir bu a¤›t›. Bir-
birini seven iki gönüldür olay›n konusu. Araya giren
malum engeller ile bu fliir Anadolu sevdalar›ndan bir ke-
sittir. Birbirine “hasret” olan amma “vuslat” bulamayan
bir sevdadan yans›yan m›sralar vard›r bu fliirde. Sevgi-
nin sayg› görmemesinden do¤an bir infial, bir fevarand›r
zamana yay›lan.. H›fz›’ya verilmeyen Ziyade ve sitem e-
derek H›fz›’n›n gurbete ç›k›fl›.. Ve baflkas› ile evlendiril-
mek istenen Ziyade’nin içine düfltü¤ü çetin hasret.. Bu
ayr›l›¤a Ziyade’nin körpe yüre¤i dayanmaz.. Bir nazik
gül gibi sarar›r solar ve dü¤ün haz›rl›¤› yap›lan günün
gecesi düfler topra¤›n ba¤r›na..
Ellerinin k›nas›yla topra¤a verilen bir taze.. Arkas›n-
da bu tazenin sevgisiyle ç›rp›nan H›fz›’n›n aflk dolu yü-
re¤i.. Belli ki art›k terennüm edilen, samimi bir sevginin
derinleflen hüznü olacakt›r.. Sevgi ile titreyen iki gönü-
lün dünya yokuflunda yorgun nefesleri olarak m›srala-
flan bir fliirdir bu.. Sevgi ve aflk›n üzerine inen gölgenin,
aflk›n olgunlu¤uyla yorumlanmas› var bu fliirde. Aflk, a-
c›lara gö¤üs germek noktas›nda, yüre¤e nas›l bir olgun-
luk ve derinlik veriyor; bunun duygu yo¤unlu¤u var bu
fliirde. ‹syans›z bir elem ve eleme ra¤men, çetinli¤ine
ra¤men sevgiyi yücelten bir rüzgâr esiyor bu m›sralar-
da.. Ve hatta bu hüzünlü sevginin ifadesine hayat›n mer-
halelerini, ölüm ötesini, insan gerçe¤inin esrarl› çizigisini
-
OZAN YUSUF POLATOĞLU
Matemdeki Derin
Duygu