11
MART - N‹SAN 2014 •
Dün gencecik insanlar olarak
Anadolu’dan gelen, bugünkü
dedelerin, amcalar›n, ninelerin
ve day›lar›n yavafl yavafl nesli
tükeniyor. Art›k ninelik, dede-
lik, yafll› amca ve day›l›k s›ra-
s›, buralarda do¤up büyüyen
Türklere geliyor. fiimdiye ka-
dar elli senelik göçmenlik ha-
yat›n› flekillendiren, bask›n ve
ço¤ulcu kültürün ablukas› al-
t›nda olmas›na ra¤men, onun
zinde kalmas›na vesile olan
kuflak, kültürel kimli¤i Ana-
dolu’da yo¤rulmufl Birinci ve
‹kinci Nesil Türklerdi... Onlar,
örf ve âdetlerimizin, millî-ma-
nevî de¤erlerimizin hem tafl›-
y›c›lar› hem de menflei idiler.
Özet bir ifadeyle; yanl›fl› do¤-
rusu, eksi¤i fazlas›yla, flimdiye
kadarki varl›¤›m›z›n teminat›
onlard›.
Bundan sonras›?... Avrupa
Göçmen Türklerinin bundan
sonraki gidiflat›nda ve de¤erler
baz›nda flekillenmesinde, bu-
rada çocuklu¤unu geçirmifl ve
yafll›l›k devresine girmifl bü-
yükler önemli bir rol oynaya-
caklar. ‹nanc›n›z kadar inanç
dairesi içindeki örf ve adetleri-
niz de, sizi di¤erlerinden farkl›
k›lar. “E¤itim seviyesi düflük”
ilk neslin kendinden sonraki-
lere b›rakt›¤› en büyük kültür
miras›; Avrupa Türklerini
flimdiye kadar ayakta tutan tö-
relerimizdir. O töreler ki; e-
deb, iffet, hürmet, sayg›,
muhabbet, sevgi ve dayan›flma
gibi insanl›k vas›flar›na evsa-
hipli¤i yapar. Bundan sonra
Türk kültürünün bütün ögele-
rinin muhafaza edilebilece¤i
kadar yaflat›labilece¤i yegâne
mekânlar, cemiyetler olacak!
Gelecek nesillerin Türk aile o-
caklar› da, buradaki kuruluflla-
r›n yak›n ilgisine muhtaç. Bir
baflka ifadeyle; nesiller de¤ifl-
tikçe Türk aile oca¤› da, de¤i-
flerek anonimleflecektir.
“Kültürler Çat›flmas›”nda, is-
ter yurtiçi ister yurtd›fl›nda ol-
sun, törelerine sad›k Türk’e en
fliddetli sald›r›, onun tafl›d›¤›
de¤erleredir. Zaten as›l çözül-
me, önce töre dedi¤imiz, ne-
silden nesile intikal eden örf,
adet ve geleneklerin, davran›fl
biçimlerinin yavafl yavafl kay-
bolmas› veya baflka de¤erlere
yenik düflmesiyle bafllar.
Cemaatten topluma...
Kültürel veya etnik az›nl›k o-
larak birlikte yaflad›¤› toplu-
mun bir parças› olmak,
yerleflti¤i topraklar› kendine
yurt edinmek veya göç etti¤i
ülkenin pasaportunu tafl›mak;
kendi de¤erlerinden uzaklafla-
rak baflkalaflmak demek de¤il-
dir. ‹ster yerli, ister göçmen
olsun, as›l tehlike; fertleflerek
toplumun kendisi olmak, yani
toplum içinde anonimleflmek-
tir. Zaten “toplum” denilen ol-
gunun kendisi anonimdir;
kimli¤i, menflei belirsizdir.
Yazar; “Sosyoloji, cemaatle-
rin, ailelerin, kabilelerin gele-
neksel
örgütlenme
biçimlerinin da¤›l›p bireye in-
dirgenmifl insanlar›n yeniden
harmanlanarak homojen bir
toplum meydana getirme ve
toplum içerisinde bireyi denet-
leme, devlet ad›na determine
etme bilgisi ve tekni¤idir.” de-
dikten sonra, iddias›n› flöyle
sürdürüyor: “Çünkü bir top-
lum homojendir. Orada farkl›-
l›k olmaz. Eritici bir kazand›r.
Siz e¤er bir toplumun üyesi
olmay› kabul ederseniz, art›k
kendinize özgü hiçbir kültürel
özelli¤iniz olmaz. O toplumun
içerisinde erirsiniz. Toplum o-
lursunuz. Toplum sentetiktir.
Toplum inorganiktir. Toplum
zihni bir inflad›r. Devletlerin
insanlar› kontrol etti¤i aland›r.
Sahici olan topluluklard›r, ce-
maatlerdir, genifl ailelerdir.
Kabilelerdir, afliretlerdir, gele-
neksel örgütlenme biçimleri-
dir. Sahici olan onlard›r. (8)”
Bat›l› düflünce tarz›n›n norm-
lar›na göre infla edilmifl ça¤dafl
topluma elefltiri getirenler sa-
dece biz veya bizim gibi düflü-
nen Do¤ulular de¤il. Modern
toplum ar›zalar›ndan birisi o-
larak, “Medeni kay›ts›zl›k”tan
bahseden A. Giddens, “ Bir-
birlerini tan›yanlar ve yaban-
c›lar aras›ndaki s›n›rlar›n
keskin oldu¤u ço¤u geleneksel
toplumda medeni kay›ts›zl›k
ritüelleri yoktur. (9)” diyor.
Her kültürün geleneksel toplu-
munda, insanlar birbirlerine
karfl› daha yak›n, ilgili ve du-
yarl›d›r. Bat›l› sanayi toplum-
lar›na ait hemen hemen her
insanda özgüven duygusu p-
roblemi yafland›¤›n› ve bunun
da narsist bir ak›m›n kaç›n›l-
maz neticesi olu¤unu, bir bafl-
ka Bat›l› düflünürden (H.
Röhr) okuyoruz. “‹nsanlar›n
narsist ar›zalara düçar olmas›-
n›n bir baflka sebebi de, Bat›l›
sanayi toplumlar›ndaki de¤er-