Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 60 Next Page
Page Background

MAKALE

8

• REFERANS

kalenderiliktir ama bafl› boflluk,

dünyadan vazgeçmifllik de¤ildir.

Sadece vakur duruflta kibre yer

vermemektir. Çünkü insan için

de¤er ve sayg›nl›k ancak ve an-

cak Rabbine verdi¤i sözle ölçü-

lebilir:

“Benim dünya gözündeki

sayg›nl›¤›m

Sözümün do¤rulu¤undand›r

Allah’›n dininin verdi¤i

yücelik miras de¤ildir.”

‹kbal için gençli¤in yeri anas›n›n

dizinin dibi, babas›n›n gölge-

sinin alt› de¤ildir. Babadan ka-

lan miras ve sayg›nl›k genç için

bir övünç kayna¤› olamaz.

Genç kendi kendisini tan›d›kça

ve

kendi

medeniyetinin

mirasç›s› oldukça de¤er kazan›r

ve yücelir. Gencin görevi yeni

zamanlara, yeni diyarlara yelken

açmak ve hikmet sofras›ndan

yenilikler dermektir. Onun için

o¤luna flöyle seslenir:

“Kendine bir yer yap

aflk diyar›nda

Yeni bir zaman,

yeni sabahlar ve

yeni akflamlar

getir meydana!

Allah e¤er f›trat flinas gönül

verdiyse sana

Bahfletti¤i lale ve gülün

sessizli¤inden söz ç›kar

E¤er Allah sana tabiat›

anlama kudreti verirse!

Frengin kadehini

kald›rma!”

‹flte en büyük s›r burdad›r. Fren-

kin, yani Bat›’n›n kadehini kal-

d›rmak, ondan bir ümit

beklemek ve onun izinden git-

mek fiark’l› gencin ifli olamaz. O

e¤er ‘flahinse ve da¤lar›n zirve-

lerinde konakl›yorsa’ herfleye de

o zirveden bakabilmeli ve

Allah’›n ona arma¤an etti¤i ‘ta-

biat› anlama kudreti’ni bofla har-

camamal›d›r. Hergün yeni bir

zerrenin keflfiyle ve eflyan›n ma-

hiyetini anlama ifliyle meflgul ol-

mal›d›r. Çünkü bu medeniyetin

gençli¤i kendine özgüdür ve hiç

birfleyle k›yaslanamaz:

“Darius’un bafl›ndaki tac›

aya¤› alt›nda

çi¤neyen bu millet,

Seni sevgisinin kuca¤›nda

besledi. Seni

atalar›nla

k›yaslayamam!”

‹kbal durgun ve sakin görünse

de bir eylem adam›d›r. Gözleri

sürekli ufukta olan bir bekleyi-

cidir. Ümidi sars›lmaz, nefesi

yorulmaz, karanl›¤› uzun sür-

mez. fiiirlerindeki her k›v›lc›m

meflalesine ›fl›k tafl›r. fiiirlerinde-

ki ateflle ayd›nlat›r etraf›... Mu-

hitinin

karanl›¤›na

ve

savurganl›¤›na ald›rmaz. Kendi-

sini onlardan soyutlar, hayalin-

deki diyarlara gider. O nedenle

de gençli¤e muhitinde de¤il

yüce zirvelerin kayal›klar›nda

yer verir. Çünkü etraf›n bir

ya¤mac› s›n›fa mensup oldu-

¤unun çok iyi fark›ndad›r:

“Sen sözsün, onlar eylem;

sen y›ld›zs›n, onlar gezegen

Biz atalar›m›zdan kalan

miras› ya¤malad›k !”

Bu ‘ya¤man›n’ gençli¤e korku

ve y›lg›nl›k vermesinden çeki-

nir, korkar. O nedenle o¤luna ve

onun timsalinde de medeni-

yetinin bütün gençli¤ine sesle-

nirken geçmiflten hem yak›n›r

hem de geçmiflin ihtiflam›ndan

bahsederek gençli¤e ümit afl›lar:

“Mümine a¤›r gelir

bu gece ve gündüz,

Din ve zenginlik kumar

‹fle düflkün olan kul kalmad›

Kalan sadece bofl bo¤azl›k.

E¤er fakr› aramaya

gücün varsa

Asl› Hicazl›d›r onun

O fakrdan insan yaratt›

Allah’›n kimseye

muhtaç olmayan flan›

Serçe ve güvercin için

ölüm olan flahinlik

‹nsan için makamd›r.”

‹kbal’in de, Akif’in de günümü-

ze ve gelece¤e söyleyece¤i söz-

ler bitmemifltir. Çünkü onlar›n

arzular› hala gerçekleflmedi.

Onlar›n ‘flahin’leri hala tek ka-

natl› uçmakta ve ve yeni za-

manlara,

yeni

mekanlara

uçmaya heves etmemektedirler.

Onlar hala merhum A. N. As-

ya’n›n dedi¤i gibi ‘kendileri ile

oynaflta’d›rlar ve vakitleri daral-

maktad›r. Art›k vakit daral-

makta, mesafa uzamakta,

sab›rlar tükenmektedir. ‘Bize

benzesin’ ›srar›ndan vazgeçip

kendi kanatlar› ile uçmay› ö¤re-

tece¤imiz gençlik bu medeni-

yetin

gerçek

mirasç›lar›

olacakt›r. Miras› ya¤man›n ve-

bali yafll› kuflaklar›n s›rt›nda

durmaktad›r.

Not:

fiiirler, Muhammed ‹kbal

Külliyat› kitab›ndan al›nm›flt›r.