Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 60 Next Page
Page Background

MAKALE

7

MART - N‹SAN 2014 •

Gençlik ve

Muhammed ‹kbal

• ORHAN ARAS •

kbal, fiark’›n çocu¤udur. Kan›nda

çölün s›cakl›¤› vard›r. Yüre¤inde

de ilahi bir merhametin derinli¤i...

O Bat›’y› çok iyi tan›m›flt›r. Bat›

felsefesi onu bir dönem ikilemler

içinde kavursa da özüne çabuk

dönmüfltür. fiark’›n flefkatli kollar›nda kendine yeni

bir pencere inflaa etmifltir. O pencere, ufuklara

do¤ru uzanan ve gelecekle geçmifli birbirine ba¤-

layan uçsuz bucaks›z bir medeniyetin penceresidir.

Omedeniyet bizim hem övünç kayna¤›m›z hem de

ümit dergah›m›zd›r.

‹kbal kimi zaman politikac›, kimi zaman hukukçu,

kimi zaman da bir dervifltir. Onun mistik m›sralar›

asl›nda delicesine coflkun ruhuna liman olmak için

yaz›lm›flt›r.

fiair ruh gençlikte de yafll› bir ruhtur. Yafll›l›¤›n‚

piflmifllik’ tavr› flair ruhunda sürekli vard›r.

‹kbal karmakar›fl›k ve ümitsiz görünen bir devrin

adam›d›r. Bafltan bafla çi¤nenen garip yurtlar, art›k

can çekiflti¤i söylenen bir medeniyet ve ba¤›ms›z-

l›k, baflkald›r› ruhunun hala capcanl› oldu¤u bir dö-

nem... Bu nedenle ‹kbal’ler, Akif’ler edebiyat

adam› olmaktan daha çok bu karanl›k ortamda mil-

letine meflaleci olmak durumunda kalm›fllard›r.

O, bütün arzular›n gençlikle birlikte gerçekleflece-

¤inin fark›ndad›r. Bu nedenle bütün fliirlerinde

genci sadece bir “

alim

” olarak de¤il bir “

flahin

olarak tasvir eder. At›lgan, cesur, vurucu ve uza¤›

gören bir flahin... O “

flahin

”in karfl›s›ndaki rakip,

yani Bat› gençli¤inin nas›l yetifltirildi¤ini de çok

iyi bilmektedir. Bu nedenle bir Lord’un dilinden

flu m›sralar› yazar:

“Bir Frenkli Lord o¤luna flöyle dedi:

Sürekli araflt›rmaya yönel,

gözün olmas›n e¤lencede”

Araflt›ran, keflfeden, sömüren, geliflen ve egemen

olan Bat› karfl›s›ndaki onun medeniyetinin

gençli¤inin ‘

flahin

’ olmaktan baflka seçene¤i yok-

tur:

“Sen flahinsin görevinse uçmakt›r senin

Karfl›nda daha nice gökler var

‹flte bu gün ve gece aras›na s›k›fl›p kalmasana

Baflka zaman, baflka mekânlar›nda var.”

Çocuklar›m›z›n hep kendimize benzemesini iste-

di¤imiz noktada ‹kbal baflka zamanlar›, baflka me-

kanlar› hat›rlat›r bize. Adeta Hz. Ali’ye

göndermede bulunur. Onun, ‘Çocuklar›n›z› gele-

cek zamanlar için yetifltirin’ sözüne fliirini dayanak

yapar.

‹kbal’›n genci “

flahin

” olsa da av için yaflamaz.

Merhametsiz ve inançs›z bir flahinin cesaretinden

hay›r yoktur. ‹nsan›n flahini ancak inançlar›yla

daha da flahinleflebilir. O¤lu Cavid’e yazd›¤› fliirde

bunu nas›l da güzel terennüm eder:

“Sinede olmaz ise s›cak yürek

Hayat bofllukta ak›p gider

.........................................

Gerçeklik yolu gayrettir

Kalenderlik gayret

ile tamamlan›r.”

‘S›cak yüre¤in’ flahini götürece¤i makam flüphesiz