7
H
ep ilgi oda¤› olmufl torunumun, tam da a¤›z ta-
d›yla yapt›¤›m›z sohbeti her defas›nda burnu-
muzdan getirmesine önceleri bir anlam
verememifltim. Asl›nda bu derece h›rç›n olmayan çocuk,
evdeki yetiflkinler kendi aralar›nda sohbete koyuldu-
klar›nda, oyuncaklar›n› bir kenara b›rak›p, hiç yapma-
mas› gereken taflk›nl›klar yap›yor, asabilefliyor ve bir
anda evin düzenini altüst ediyordu. Biraz dikkatlice
bakt›¤›mda; kendisinin ilgi oda¤› olmad›¤› anlarda tor-
unumun teröristleflti¤ini gördüm.
Efller aras›nda zaman zaman meydana gelen kavgala-
r›n en baflta gelen sebeplerinden birisi de; çiftlerden biri-
nin di¤erinden yeterince ilgi görmemesidir. A盤a vurul-
masa da bu ilgisizlik; bazen evdeki eflyalar›n k›r›l›p dö-
külmesi, eften püften sebepler bahane edilerek aile
ortam›nda terör havas› estirilmesi, bazen de beklenilen
o ilgiyi baflka fleyler ve baflka kiflilerle tatmin yoluna gi-
dilmesi fleklinde zuhur eder.
Türkiye’deki “12 Mart 1971” öncesinden bafllayarak
“12 Eylül 1980” askerî darbesine kadar geçen sürede,
binlerce gencimizin ölümüyle sonuçlanan “Gençlik Ha-
reketleri”ni sa¤ ve sol cenahta oluflturanlar›n tamam›na
yak›n›, sistemin öteledi¤i, merkezin d›fl›ndaki kesimler-
den oluflmaktayd›. Rusya’da Lenin’in, Çin’de Mao’nun
mevcut düzene karfl› bafllatt›¤› hareketin taraftarlar› da
yine merkezin d›fl›ndaki sosyal tabakalardan meydana
geliyordu.
Bir at›flta karfl›dakini aln›n›n çat›ndan vuran kovboy-
lar, k›l›c› bir sallay›flta ot biçer gibi birçok insan›n kafas›n›
biçen tarihî kahramanlar, bir orduya bedel “Rambolar”,
her türlü kanunsuzlu¤u ve fliddeti kendine fliar edinmifl,
kufl avlar gibi has›mlar›n› avlayan mafiavarî filmlerinle-
rin aktörleri, yetiflmekte olan gençli¤in fluuralt›na yerlefl-
mifl idollar› olursa ve futboldan sonra insan›n en güzel
ve duyarl› olan kafa, göz, a¤›z, burun gibi uzuvlar›n› dö-
verek, hatta tarümar ederek en fazla ilgi gören ve maddî
getirisi olan boks, hâlâ “spor” olarak kitleleri cezbedebi-
liyorsa, Bat›’dan Do¤u’ya ça¤dafl gençli¤in fliddete mey-
fiiddetin ve
Korkunun Kültürü
-
MAHMUT AŞKAR