6
• REFERANS
na getirdiler. Bu, Hristiyan i-
nanc›na mensup toplumlar i-
çerisinde yaln›zlaflmamak ve
kendi iç huzurlar›n› korumak
için gerekli olan bir durumdu.
Birinci ve ikinci nesil insan›-
m›z›n bu samimiyetlerini, fe-
dakârl›klar›n› unutmamal›y›z.
Allah onlardan raz› olsun. Ka-
lanlar›na sa¤l›k, ölenlere rah-
met diliyorum. Tarih boyunca
dinler hep siyasi ve flahsi istis-
mar konusu edilmifltir. Bu is-
tismar konusu dinler aras›nda
sataflma, ayr›flt›rmadan bafll›-
yor ama ayn› dinin mensuplar›
aras›nda da maalesef devam e-
diyor. H›ristiyan Avrupas› y›l-
larca mezhep kavgalar›na
sahne oldu, maalesef ‹slam ta-
rihinde de benzeri çat›flmalar
zaman zaman yafland›.
Bugüne geldi¤imizde, flekil
de¤ifltirerek de olsa ayn› ayr›fl-
t›rma ve çat›flmalara flahit ol-
maktay›z. Yaflad›¤›m›z bat›da
“‹slamafobi” ad› alt›nda ‹slam
düflmanl›¤›n›n artarak geliflti-
¤ini gözlemliyoruz. Modern
demokrasinin insan haklar›n›n
ve insan hürriyetinin tavan
yapt›¤› söylenen Bat› dünya-
s›nda bu geliflmeleri izlemek
üzüntü vericidir. Bu noktada
izlenen Bat›’n›n siyasetinin ve
medyas›n›n rolünün çok bü-
yük oldu¤u ortadad›r.
“‹kiyüzlü” diye bir deyim var-
d›r. Ben Bat› siyasetini iki de-
¤il çok yüzlü siyaset olarak
alg›l›yorum ve izliyorum. Bu,
inanç hürriyetini hiçe sayan
anlay›fl›n, insani de¤erlerin
toplumda kaybolmas›na yol
açt›¤›n› endifleyle takip ediyo-
rum. Bir ‹nanc›n sahibini bafl-
ka bir inanç sahibine karfl›
k›flk›rtmak, onu yok saymak
bir insanl›k suçudur. Hangi
dinden olursa olsun bütün in-
sanlar bu noktada birleflmeli-
dir. Hepimiz Hz. Âdemin
torunlar›y›z ve Âdemo¤luyuz.
Bütün bu geliflmelerde tabiikî
biz de hatal›y›z. Aynay› kendi-
mizi do¤rulttu¤umuzda ve sa-
mimi olarak bir de¤erlendirme
yapt›¤›m›zda, bunu anlar›z.
Tav›rlar›m›z, davran›fllar›m›z,
yaflant› hallerimiz, vurdum-
duymazl›¤›m›z bütün bunlar
zaten var olan önyarg›lar› art-
t›rd›. Ço¤u zaman sokakta, t-
ramvayda gençlerimizin tav›r
ve davran›fllar›nda ben bile
ciddi manada rahats›z oluyo-
rum. Dinimiz; hoflgörüyü, ar-
kadafll›¤›, dostlu¤u, kardeflli¤i,
samimiyeti önerir. Müslüman;
“elinden ve dilinden kimseye
zarar gelmeyen” insand›r.
Dinler toplumu dizayn eder,
yönlendirir. Bu halimize bak-
t›¤›mda, toplumlar›n dinleri
kendilerine göre dizayn etme-
ye, kendilerine benzetmeye
çal›flt›¤›n› görüyorum. ‹nanc›-
n› inand›¤› flekilde yaflayama-
yan,
yaflant›s›n›
inanc›
saymaya bafllar. Bugün itiba-
riyle din anlay›fl›m›z, herkesin
kendi yaflant›s›na yorumlan-
makta ve kendisi gibi olma-
yanlar d›fllanmaktad›r.
Netice itibariyle Hz. Ömer’in
dedi¤i gibi; “‹nand›¤›n›z gibi
yaflamazsan›z, yaflad›¤›n›z gi-
bi inanmaya bafllars›n›z”.